Rabu, 4 April 2018

PENGENALAN

Pencapaian pelajar bergantung kepada beberapa faktor. Antara satu faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian pelajar adalah lokaliti. Lokaliti boleh dibahagi kepada dua iaitu kawasan bandar dan luar bandar.

            Jurang pencapaian pelajar sekolah bandar dan luar bandar menjadi isu yang diperdebatkan. Seperti diketahui, pencapaian pelajar sekolah luar bandar jauh berbeza dengan pencapaian sekolah luar bandar. Pada peringkat awal Pembangunan pendidikan di Malaysia tertumpu kepada pembinaan sekolah di bandar. Sekolah-sekolah di bandar dibekalkan dengan kemudahan bangunan dan peralatan yang baik dan lengkap, guru terlatih dan sumber mencukupi. Sebaliknya, peluang menikmati pendidikan bagi penduduk di luar bandar dan pedalaman amat terhad. Malah sekolah luar bandar mengalami pelbagai kekurangan dari segi infrastruktur dan peralatan, kemudahan asas, guru serta sokongan ibu bapa dan masyarakat. 





Jurang pencapaian pelajar sekolah bandar dan luar bandar dalam Matematik juga antara isu yang timbul dek kerana penggunaan Bahasa Inggeris dalam Pdpc di sekolah. Matematik adalah matapelajaran yang sukar. Keadaan bertambah buruk lagi apabila terpaksa akur dengan saranan kerajaan yang mencadangkan Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Inggeris sejak tahun 2003. Hal ini disebabkan oleh kekurangan guru-guru yang berkemahiran bertugas di luar bandar. Masalah ketidaksepadanan opsyen dalam kalangan guru telah mengakibatkan proses Pdpc terganggu. Sebagai contoh, guru yang bukan opsyen Matematik terpaksa mengajar matematik disebabkan guru yang sepatutnya mengajar Matematik tidak melapor diri di sekolah luar bandar. 

Selain itu, jurang pencapaian pelajar sekolah bandar dan luar bandar dalam Matematik juga berlaku disebabkan para pelajar tidak mendapat sokongan moral daripada ibu bapa mereka. Hal ini kerana, kebanyakan ibu bapa yang berada di luar bandar mempunyai tahap pendidikan yang rendah dan tidak menyedari akan kepentingan anak-anak mereka mendapat pendidikan di sekolah lebih-lebih lagi kepentingan mempelajari Bahasa Inggeris. Lagipun, ibu bapa di luar bandar tidak berfikiran terbuka dan optimis dalam setiap perkara yang berkaitan dengan pelajaran anak-anak mereka.

Justeru, sistem pendidikan negara mengalami perubahan yang lebih bertepatan dengan keperluan setempat. Apa yang pasti, jurang pendidikan masih berlaku dan akan dapat dikurangkan dengan penyediaan asas secara berterusan dari masa ke sesama.

http://ww1.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130907/dn_14/Jurang-perbezaan-membimbangkan

KAJIAN LEPAS

Pencapaian Pelajar

Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar dalam Matematik di FPTV UTHM
Menurut Wan Hamidah Nadrah, M. (2017), Matematik adalah salah satu subjek penting dalam kehidupan seharian. Namun, sering dikatakan kebanyakkan pelajar kurang meminati subjek Matematik. 

Keberkesanan Pembelajaran Koperatif Terhadap Pencapaian dan Motivasi Murid Sekolah Menengah dalam Pembelajaran Bahasa Melayu
Pendekatan koperatif dapat meningkatkan pencapaian dan motivasi murid di samping membantu guru menjalankan pengajaran koperatif dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Zamri Mahamod, 2017).

Kajian terhadap Perbezaan Pencapaian SPM Pelajar Lelaki dengan Pelajar Perempuan dan Faktor yang Mempengaruhinya
Apizo B. Safien dan Nik Syuharul (2014) mengatakan bahawa kajian ini ialah untuk melihat perbezaan pencapaian Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pelajar lelaki dengan pelajar perempuan di Maktab Rendah Sains MARA Terendak Melaka dan meninjau sejauh mana faktor-faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian mereka. 

Kesan Penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam Matematik terhadap Tahap Pencapaian dan Sikap Pelajar Tingkatan 1
Menurut Suzemie Ayu Ramli (2013), penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. 

Perkaitan Amalan Spiritual dengan Pencapaian Akademik Pelajar
Menurut Salasiah Hanin Hamjah et al. (2012), faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. 

Hubungan di antara Gaya Pembelajaran dengan Pencapaian Akademik Pelajar
Kajian seterusnya oleh Azizi Yahaya et al. (2011), bertujuan untuk mengetahui adakah terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. 

Pendidikan di Bandar dan Luar Bandar

Faktor Penyumbang terhadap Pencapaian Matematik Murid Luar Bandar
Menurut Abdul Said, A. dan Rosmidha, M. (2017), pelbagai kaedah yang digunakan oleb para pendidik untuk memastikan Matematik dapat dikuasai oleh murid di setiap peringkat sekolah. Salah satu kaedah yang sering dilakukan oleh guru subjek Matematik adalah dengan memberi penekanan yang secukupnya kepada latih tubi sarna ada di sekolah mahupun semasa berada di rumah. 

Educational Quality Differences In A Middle-Income Country : The Urban-Rural Gap In Malaysian Primary Schools
Zamrud (2013) mengatakan bahawa sekolah luar bandar didapati mempunyai iklim sekolah yang sedikit berbeza daripada iklim sekolah di bandar. 

Jurang Digital dan Pendidikan di Luar Bandar : Tahap Literasi
Teknologi Maklumat dan Komunikasi Pelajar
Menurut Hazura, Hairulliza, Siti Fadzilah, M., dan Zawiyah, M., (2011), jurang digital merujuk kepada ketaksamaan peluang mengakses Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di antara kawasan bandar dan luar bandar. 

Permasalahan Kemahiran Membaca dan Menulis Bahasa Melayu Murid-murid Sekolah Rendah di Luar Bandar
Abdul Rasid (2011) mengatakan bahawa kemahiran membaca dan menulis merupakan kemahiran asas Bahasa Melayu untuk murid-murid sekolah rendah. 

Isu Pendidikan Luar Bandar di Perak
Menurut Kasa Zakaria et al. (2010), kajian ini dijalankan bertujuan meninjau isu pendidikan di sekolah-sekolah luar bandar di negeri Perak. 

Jurang Pendidikan Antara Murid Asli Dan Murid Di Bandar
Selain faktor ekonomi, geografi, personaliti individu, serta faktor masyarakat, faktor utama lain yang menjadi pengaruh kepada keciciran dalam pencapaian akademik adalah faktor pemakanan kanak-kanak Orang Asli. Ini adalah kerana pemakanan yang baik dan sihat akan mempengaruhi perkembangan kognitif dan kecerdasan akal (Benton, 2010 ; Ross, 2010).


CADANGAN PENYELESAIAN ISU

Berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malysia (PPPM) 2013-2025 yang telah dilancarkan, penekanan diberikan kepada usaha untuk menangani jurang pencapaian pelajar sekolah bandar dan luar bandar. Antara usaha-usaha tersebut ialah :-

Program Transformasi Daerah (DTP)
Program ini yang dirintis di Sabah dan Kedah, bertujuan untuk meningkatkan prestasi sekolah di samping merapatkan jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar. Sekolah yang berprestasi rendah telah dibantu oleh SIPartner+ dan SISC+, manakala sekolah-sekolah dalam Band 3 hingga 5 diusahakan untuk mencapai prestasi yang lebih baik.

  

Meningkatkan Kualiti Guru
Guru menjadi tumpuan utama dan berperanan menjadi pemimpin dalam bilik darjah.  Pelbagai bentuk sokongan, bimbingan dan latihan disediakan bagi meningkatkan  pengetahuan dan kemahiran pengajaran untuk mengatasi jurang pencapaian. Kerajaan perlu menghantar lebih ramai guru yang berpengalaman mengajar Matematik dan Bahasa Inggeris ke kawasan luar bandar. 

Mengadakan Ceramah Keibubapaan
Guru dan sekolah perlu memberi penerangan kepada ibu bapa tentang kepentingan anak-anak mendapat pendidikan secukupnya di sekolah. Hal ini penting bagi menjamin masa depan anak-anak mereka. Selain itu, kem motivasi untuk para pelajar juga perlu diadakan bagi menaikkan semangat mereka untuk belajar. 

Memberikan Sokongan dan Bimbingan kepada Anak-anak
Selain kerajaan, guru dan pihak sekolah, ibu bapa terutamanya memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan kejayaan anak-anak. Hal ini kerana, anak-anak mempunyai lebih banyak masa bersama keluarga berbanding guru-guru dan rakan-rakan di sekolah. Oleh itu, sokongan dan bimbingan dari ibu bapa dan keluarga sangat penting untuk mereka. Ibu bapa di luar bandar perlu lebih berfikiran terbuka dan optimis dalam setiap perkara yang berkaitan dengan pelajaran anak-anak mereka. 

Meningkatkan Kualiti Infrastruktur di Sekolah-sekolah
KPM telah berjaya membaiki 1,693 buah sekolah yang daif pada tahun 2013. Namun begitu, masih banyak lagi sekolah yang berkeadaan daif untuk ditingkatkan kualiti  infrastruktur khususnya di negeri Sabah dan Sarawak. Infrastruktur seperti bekalan komputer dan sumber rujukan berbahasa inggeris juga perlu lebih banyak disalurkan kepada sekolah-sekolah luar bandar.

Akhir kata, kejayaan dalam merapatkan jurang pendidikan boleh dicapai melalui usaha dan komitmen berterusan daripada semua pihak, terutamanya pegawai pelaksana, ibu bapa, badan bukan kerajaan, kumpulan masyarakat, dan penderma. Oleh itu, semua pihak pelaksana haruslah mengambil perhatian dan komitmen yang tinggi bukan sahaja dalam proses pdpc murid, tetapi juga dalam aspek kebajikan dan keperluan sosial murid terutamanya di kawasan pedalaman.





RUJUKAN


·         Abdul Razaq, A., Norhasni, Z.A., Jamaludin B. and Pang S. W. (2009). 
            Computer Usage and Achievement among Adults in Rural Area Malaysia
            Journal of Social Sciences, 5(1): 1-8.

·         Alfinio Flores. (2007). Examining Disparities in Mathematics Education Gap 
            or Opportunity gap? ,University of North Carolina Press, The high School 
            Journal, pp.29-42

·         Alison, (2012). Mathematical Student Motivation. Greenfield Elementary 
            School.

·         Ardi Marwan, Bambang Sumintono, Nora Mislan. Revitalizing Rural 
            School: challenge for Malaysia. Educational Issues, Research and 
            Policies, 172- 188

·         Arendale, D. R. (2014). Understanding the Peer Assisted Learning Model: 
            Student Study Goups in Challengging College Courses. International 
            Journal of Higher Education, 3(2), doi:10.5430/ijhe.v3n2p1.

·         Baumert, M. (2001). Gender -Related Difference in Exposure to and use 
            of computers: A result of a survey of secondary school students. European 
            Journal of Psychology of Education, 11(3), 269-272.

·         Edington, E. D.K. (1987). Rural Student Achievement: Elements for 
            Consideration. ERIC Digest. . Retrieved 11 20, 2014, from   
                  http://www.ericdigests.org/pre927/rural.htm

·         Lee, J. “State policy correlates of the achievement gap among racial and social
groups.” Studies in Educational Evaluation, Vol.24, 1998, pp. 137-152.

·         Leland, C.H., Harste J.C. (2005). Doing What We Want To Become: 
            Preparing New Urban Teachers. Urban Education, 40(1), 60-77.

·         Schofield, J.W. (2010). International evidence on ability grouping with 
            curriculum differentiation and the achievement gap in secondary schools
            Teachers College Record, 112(5), 1492-1528.






BERITA

·         Usaha Rapat Jurang Pendidikan Bandar, Luar Bandar. (2016).

·         Kerajaan Komited Rapatkan Jurang Pendidikan Sekolah Luar Bandar. (2013).

·         Tingkat Kecemerlangan Sekolah Luar Bandar. (2017).