Berdasarkan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malysia (PPPM) 2013-2025 yang telah dilancarkan,
penekanan diberikan kepada usaha untuk menangani jurang pencapaian pelajar sekolah
bandar dan luar bandar. Antara usaha-usaha tersebut ialah :-
Program
Transformasi Daerah (DTP)
Program
ini yang dirintis di Sabah dan Kedah, bertujuan untuk meningkatkan prestasi sekolah
di samping merapatkan jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar. Sekolah
yang berprestasi rendah telah dibantu oleh SIPartner+ dan SISC+, manakala
sekolah-sekolah dalam Band 3 hingga 5 diusahakan untuk mencapai prestasi yang
lebih baik.
Meningkatkan
Kualiti Guru
Guru
menjadi tumpuan utama dan berperanan menjadi pemimpin dalam bilik darjah.
Pelbagai bentuk sokongan, bimbingan dan latihan disediakan bagi
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pengajaran untuk mengatasi jurang
pencapaian. Kerajaan perlu menghantar lebih ramai guru yang berpengalaman
mengajar Matematik dan Bahasa Inggeris ke kawasan luar bandar.
Mengadakan
Ceramah Keibubapaan
Guru
dan sekolah perlu memberi penerangan kepada ibu bapa tentang kepentingan
anak-anak mendapat pendidikan secukupnya di sekolah. Hal ini penting bagi
menjamin masa depan anak-anak mereka. Selain itu, kem motivasi untuk para
pelajar juga perlu diadakan bagi menaikkan semangat mereka untuk belajar.
Memberikan
Sokongan dan Bimbingan kepada Anak-anak
Selain
kerajaan, guru dan pihak sekolah, ibu bapa terutamanya memainkan peranan yang sangat
penting dalam menentukan kejayaan anak-anak. Hal ini kerana, anak-anak
mempunyai lebih banyak masa bersama keluarga berbanding guru-guru dan
rakan-rakan di sekolah. Oleh itu, sokongan dan bimbingan dari ibu bapa dan
keluarga sangat penting untuk mereka. Ibu bapa di luar bandar perlu lebih
berfikiran terbuka dan optimis dalam setiap perkara yang berkaitan dengan
pelajaran anak-anak mereka.
Meningkatkan Kualiti Infrastruktur di Sekolah-sekolah
KPM
telah berjaya membaiki 1,693 buah sekolah yang daif pada tahun 2013. Namun begitu,
masih banyak lagi sekolah yang berkeadaan daif untuk ditingkatkan kualiti
infrastruktur khususnya di negeri Sabah dan Sarawak. Infrastruktur seperti bekalan
komputer dan sumber rujukan berbahasa inggeris juga perlu lebih banyak
disalurkan kepada sekolah-sekolah luar bandar.
Akhir
kata, kejayaan dalam merapatkan jurang pendidikan boleh dicapai melalui usaha
dan komitmen berterusan daripada semua pihak, terutamanya pegawai pelaksana,
ibu bapa, badan bukan kerajaan, kumpulan masyarakat, dan penderma. Oleh itu, semua pihak pelaksana haruslah mengambil perhatian dan komitmen yang
tinggi bukan sahaja dalam proses pdpc murid,
tetapi juga dalam aspek kebajikan dan keperluan sosial murid terutamanya di
kawasan pedalaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan