Pencapaian Pelajar
Faktor-faktor
yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar dalam Matematik di FPTV UTHM
Menurut Wan Hamidah Nadrah, M.
(2017), Matematik adalah salah satu subjek penting dalam kehidupan seharian.
Namun, sering dikatakan kebanyakkan pelajar kurang meminati subjek Matematik.
Keberkesanan
Pembelajaran Koperatif Terhadap Pencapaian dan Motivasi Murid Sekolah Menengah
dalam Pembelajaran Bahasa Melayu
Pendekatan koperatif dapat meningkatkan pencapaian dan
motivasi murid di samping membantu guru menjalankan pengajaran koperatif dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu (Zamri Mahamod, 2017).
Kajian
terhadap Perbezaan Pencapaian SPM Pelajar Lelaki dengan Pelajar Perempuan dan
Faktor yang Mempengaruhinya
Apizo B. Safien dan Nik
Syuharul (2014) mengatakan bahawa kajian ini ialah untuk melihat perbezaan
pencapaian Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pelajar lelaki dengan
pelajar perempuan di Maktab Rendah Sains MARA Terendak Melaka dan meninjau
sejauh mana faktor-faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian mereka.
Kesan
Penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam Matematik terhadap
Tahap Pencapaian dan Sikap Pelajar Tingkatan 1
Menurut Suzemie Ayu Ramli (2013),
penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap
sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan
satu.
Perkaitan
Amalan Spiritual dengan Pencapaian Akademik Pelajar
Menurut Salasiah Hanin Hamjah et
al. (2012), faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang
pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan
keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran
pelajar itu sendiri.
Hubungan
di antara Gaya Pembelajaran dengan Pencapaian Akademik Pelajar
Kajian seterusnya oleh Azizi Yahaya
et al. (2011), bertujuan untuk mengetahui adakah terdapat hubungan di antara
gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar.
Pendidikan di Bandar dan Luar Bandar
Faktor
Penyumbang terhadap Pencapaian Matematik Murid Luar Bandar
Menurut Abdul Said, A. dan
Rosmidha, M. (2017), pelbagai kaedah yang digunakan oleb para pendidik untuk
memastikan Matematik dapat dikuasai oleh murid di setiap peringkat sekolah.
Salah satu kaedah yang sering dilakukan oleh guru subjek Matematik adalah dengan
memberi penekanan yang secukupnya kepada latih tubi sarna ada di sekolah
mahupun semasa berada di rumah.
Educational
Quality Differences In A Middle-Income Country : The Urban-Rural Gap In
Malaysian Primary Schools
Zamrud (2013) mengatakan bahawa
sekolah luar bandar didapati mempunyai iklim sekolah yang sedikit berbeza
daripada iklim sekolah di bandar.
Jurang
Digital dan Pendidikan di Luar Bandar : Tahap Literasi
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi Pelajar
Menurut Hazura, Hairulliza, Siti
Fadzilah, M., dan Zawiyah, M., (2011), jurang digital merujuk kepada
ketaksamaan peluang mengakses Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di
antara kawasan bandar dan luar bandar.
Permasalahan
Kemahiran Membaca dan Menulis Bahasa Melayu Murid-murid Sekolah Rendah di Luar
Bandar
Abdul Rasid (2011) mengatakan
bahawa kemahiran membaca dan menulis merupakan kemahiran asas Bahasa Melayu
untuk murid-murid sekolah rendah.
Isu
Pendidikan Luar Bandar di Perak
Menurut Kasa Zakaria et al. (2010),
kajian ini dijalankan bertujuan meninjau isu pendidikan di sekolah-sekolah luar
bandar di negeri Perak.
Jurang
Pendidikan Antara Murid Asli Dan Murid Di Bandar
Selain faktor ekonomi, geografi,
personaliti individu, serta faktor masyarakat, faktor utama lain yang menjadi
pengaruh kepada keciciran dalam pencapaian akademik adalah faktor pemakanan
kanak-kanak Orang Asli. Ini adalah kerana pemakanan yang baik dan sihat akan
mempengaruhi perkembangan kognitif dan kecerdasan akal (Benton, 2010 ; Ross,
2010).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan